۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
تعداد بازدید: ۴۸۴۰۷۱
تاج‌بخش مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: گزارش‌های wmo نشان می‌دهد ماه گذشته گرم‌ترین ماه سال در طول تاریخ کره زمین بود و اگر این روند ادامه داشته باشد ما هم با تحت تاثیر قرارگرفتن پیامد‌های آن با چالش‌های جدی در حوزه آب و هوا روبه رو خواهیم بود.
کد خبر: ۳۶۴۷۹

 مهم‌ترین راهکارهای موثر در کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای در دنیا/تمامی کشورها مکلفند در این مسیر حرکت کنند

اقدامات پیش روی سازمان هواشناسی کشور/ باید یک جهش قابل ملاحظه‌ای در منابع سازمان صورت گیرد تا بتوانیم به استاندارهای کشورهای منطقه برسیم‌

اصلی‌ترین راهکار بهبود پیش‌بینی‌های هواشناسی/ تمامی کشورها مکلف هستند در این مسیر حرکت کنند/ باید آب کشور را از شرایط بحرانی دور کنیم

سحر تاج‌بخش مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی هواشناسی مطرح کرد: با توجه به اهمیت تغییرات اقلیم و پیامدهای آن شعار امسال سازمان هواشناسی جهانی خط مقدم اقدامات اقلیمی است. علت انتخاب این شعار به دلیل پیامدهای زیاد این موضوع به خصوص در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است. 

یکی از مهم‌ترین پیامدهای تغییر اقلیم روند افزایش رخدادهای حدی در کشورها و مناطق مختلف کره زمین است که متاسفانه بیشترین خسارت‌های جانی و مالی را در حوزه پیامدهای مربوط به بلایای طبیعی را بر جای گذاشته از این جهت روش‌های سازگاری و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای دو دستور اصلی مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم است.

بیشتر بخوانید: روز جهانی آب فرصتی برای تعهد در اهمیت این مایه حیاتی/ ۱۴۰۲ یک سال کم بارش و خشک تلقی می‌شود/ باید بتوانیم با دیپلماسی فعال سهم کشور را در این خصوص حفظ کنیم

تاج‌بخش به مهم‌ترین پیامدهای تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین پیامدهای تغییر اقلیم روند افزایش رخدادهای حدی در کشورها و مناطق مختلف کره زمین است که متاسفانه بیشترین خسارت‌های جانی و مالی را در حوزه پیامدهای مربوط به بلایای طبیعی را بر جای گذاشته از این جهت روش‌های سازگاری و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای دو دستور اصلی مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم است. تمامی کشورها مکلف هستند که در این دو مسیر حرکت کنند تا بتوانند مخاطراتی را که این پیامدها بر جای می‌گذارند و تاثیر اثرات مستقیم آن بر مردم کشورهای جهان را کاهش دهند. کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، استفاده از انرژی‌های پاک، روش‌های سازگاری با تغییر اقلیم و استفاده از بسیاری از ظرفیت‌های دیگر که در دنیا وجود دارد از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند در مسیر سازگاری و کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای در دنیا موثر باشد.

بیشتر بخوانید: عملکرد نامناسب سازمان منایع طبیعی در حفاظت از جنگل‌ها/ جنگل فقط به حفاظت نیست!/ / هر کسی فامیل و اقوام خودش را بر سر کار می‌آورد

مهم‌ترین اهداف سازمان هواشناسی در تمام ادوار 

اقدامات پیش روی سازمان هواشناسی کشور/ باید یک جهش قابل ملاحظه‌ای در منابع سازمان صورت گیرد تا بتوانیم به استاندارهای کشورهای منطقه برسیم‌

وی افزود: ارتقا کیفی و کمی خدماتی که سازمان هواشناسی می‌دهد از مهم‌ترین اهداف این سازمان در تمام ادوار است و یکی از راهکاری‌های ارتقای خدمات ما بهبود پیش‌بینی‌ها است، اصلی‌ترین راهکار بهبود پیش‌بینی‌های هواشناسی در هر کشوری، افزایش ظرفیت‌های دیدبانی است که به عنوان یکی از اصلی‌ترین داده‌ها‌ی ورودی برای مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی استفاده می‌شود.

از آنجایی هم که خرید و تجهیزات عمدتا به صورتی خارجی تامین می‌شود باید یک جهش قابل ملاحظه‌ای در منابع سازمان هواشناسی صورت گیرد تا بتوانیم به استاندارهای کشورهای منطقه برسیم‌.

رئیس سازمان هواشناسی کشور به اقدامات پیش روی سازمان هواشناسی اشاره و مطرح کرد: با توجه به پیامدهای تغییر اقلیم که رخ داده ضرورتا توسعه شبکه دیدبانی دستور کار اصلی ما قرار دارد، ارتقای شبکه رادارهای هواشناسی، ارتقای شبکه ایستگاه‌های باران‌سنجی و برای پایش و ارتقای بهینه سایر مخاطرات جوی همانند طوفان های گرد و خاک، ارتقای شبکه دیدبانی در دیدبانی‌های مرتبط با سنجنده‌های گرد و خاک و همینطور ارتقای شبکه دیدبانی در ایستگاه‌های جاده‌ای از مهم‌ترین اولویت‌های ما است که در دستور کار قرار دارد. از آنجایی هم که خرید و تجهیزات عمدتا به صورتی خارجی تامین می‌شود باید یک جهش قابل ملاحظه‌ای در منابع سازمان هواشناسی صورت گیرد تا بتوانیم به استاندارهای کشورهای منطقه برسیم‌. موضوع بعدی که بتواند ضرورت بهبود پیش‌بینی‌ها را به دنبال داشته باشد استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی خوب است، یکی از راهکارها آموزش‌های تخصصی است که سازمان هواشناسی برگزار می‌کند که ضرورتا باید این مسیر تقویت شود و همچنان در حوزه پیش‌بینی، دیدبانی و مدیریت داده به استاندارهای بهتری برسیم.

یک مسئله انکارناپذیر و چالش جدی دنیا 

گزارش‌های wmo نشان می‌دهد ماه گذشته گرم‌ترین ماه سال در طول تاریخ کره زمین بود و اگر این روند ادامه داشته باشد ما هم با تحت تاثیر قرارگرفتن پیامدهای آن با چالش‌های جدی در حوزه آب و هوا روبه رو خواهیم بود همانند افزایش یا کاهش غیرقابل ملاحظه دما همچنین بارش‌های سیل‌آسا یا خشکسالی‌ها.

تاج‌بخش ادامه داد: مسئله تغییر اقلیم و پیامدهای آن یک مسئله انکار ناپذیر و چالش جدی دنیا است. گزارش‌های wmo نشان می‌دهد ماه گذشته گرم‌ترین ماه سال در طول تاریخ کره زمین بود و اگر این روند ادامه داشته باشد ما هم با تحت تاثیر قرارگرفتن پیامدهای آن با چالش‌های جدی در حوزه آب و هوا روبه رو خواهیم بود همانند افزایش یا کاهش غیرقابل ملاحظه دما همچنین بارش‌های سیل‌آسا یا خشکسالی‌ها. بنابراین باید بتوانیم با یک مدیریت عالی به خصوص در بخش منابع، آب کشور را از شرایط بحرانی دور کنیم، جمع‌آوری آب‌های سیل آسا از راهکارهایی است که می‌تواند باعث کاهش خسارت و تلفات شود چرا که هم در بالا دست و هم در پایین دست می‌تواند به تامین آب برای اهداف از پیش تعیین شده کمک کند. اصلاح روش‌های آبیاری، استفاده از ظرفیت‌های بهینه الگوی کشت و مواردی از این دست، بسیار مهم هستند که راهکارهای اصلی آن دو در بخش کشاورزی و منابع آب در وزارتخانه جهاد کشاورزی و وزرات نیرو قابل احیا و بررسی است.

اقدام اقلیمی، دستور سرخط تمامی مسئولان کشور

وی خارنشان کرد: ما چندین سال است که در وضعیت خشکسالی قرار داریم، شرایط خشکسالی هیدرولوژیکی کشور در حوزه آب‌های زیرزمینی بسیار نامساعد است بنابراین مدیریت منابع آب اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز ما است که باید در کشور برآورده شود تا از بسیاری خسارت‌ها از جمله فرونشست‌های بیشتر زمین پیشگیری شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در پایان گفت: اقدام اقلیمی دستور سرخط تمامی مسئولان کشور است و بنده ضمن اینکه این روز را به تمامی هواشناس‌های جهان به ویژه همکاران خوبم در سراسر کشور تبریک می‌گویم، آرزو می‌کنم در کشور ما نسبت به مسئله اقلیم و پیامدهای آن توجه بیشتری شود تا مخاطرات ناشی از آن را بتوانیم به بهترین شکل مدیریت کنیم.

برچسب ها: سازمان هواشناسی کشور هواشناسی سحر تاج بخش مهمترین چالش جدی دنیا  پیامدهای راهکار‌ها گازهای گلخانه‌ای اقدامات اقلیمی
ارسال نظر
آخرین اخبار